Hvor var det dejligt at foråret kom! solen og det lune vejr får alt naturen til at blomstre. Bierne summer, drengene hopper i shorts med vinter hvide ben, og pigerne lufter forsigtigt nederdelen. Med fornyet energi bliver en masse projekter sat i gang i både tanker og praksis. Bum! så rammer juni måned med deadlines for alt det der skal nås inden sommerferien og alle holder ferie. Det føles nærmest som slutspurten mod juleaften i december måned.

Pas på! Juni spurten kan knække dig hvis du ikke husker at holde pauser. Det skulle nødig ende med at du skal bruge de første dage, eller måske endda den første uge af din dyrebare ferie på at geare ned.

Det er ofte lettere sagt end gjort – at holde pause midt i det hele. Det er svært at springe fra 5 gear til 1 gear sådan uden videre. Ofte er pause forbundet med hvile i sofaen. Men når du sætter dig i lænestolen, og måske ser TV, iPad eller mobil, holder din hjerne slet ikke pause. Det kræver en masse sortering i hjernen, ligesom når du opholder dig i byen. Måske din puls falder til ro, fordi du sidder stille, men ikke dine tanker. De begynder måske endda at myldre rundt og uroen breder sig, det er ikke sport rart, du rejser dig og haster videre.. for at nå det hele.. al din opmærksomhed er i hovedet.

Så er det nu du skal ud – ud i naturen! gå (eller løb) en tur i stedet. Gør det alene eller sammen med andre. Det betyder ikke det store, bare du kommer ud. Det påvirker nemlig vores nervesystem positivt at være i naturen, og vi får automatisk mere ro på.

“Når vi er i naturen, behøver vi ikke sortere i så høj grad, vi kan bare observere og være i nuet. Og det er det, som kan have en gavnlig effekt, når hjernen er stresset.” siger Dorthe Djerni, der er psykolog og har arbejdet med stressramte i mange år. Hun arbejder på en ph.d.-afhandling, der undersøger, om stressede studerende kan hjælpes med intensive mindfulnesskurser, der foregår indenfor eller i en terapihave.

Det er et meget spændende fokus, og jeg glæder mig til at følge Dorthe Djerni’s phd arbejde hvor hun håber at kunne udvikle en koncentreret indsats for stressede mennesker, før de går ned med stress. At finde frem til en effektiv form, der har en dokumenteret virkning.

Det kan måske umiddelbart virke som endnu en ting til listen du skal huske – men hvis du vil undgå at blive stresset, så skal du være god til at passe på sig selv.

Go’ Juni :o) vi ses derude..

Når naturen heler